bekaert Site Admin
![](images/avatars/4634/21428000664b8ab952ab46a.jpg)
Geregistreerd op: 28 Feb 2010 Berichten: 274 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: 20-03-2011 19:22:56 Onderwerp: Motorbike launch coaster wint energie terug |
|
|
De ‘Motorbike launch coaster’, ontwikkeld door Vekoma, is een pretpark-attractie waarbij de bezoeker over de baan gaat alsof hij op een motor rijdt. De remenergie van het voertuig dat de attractie op snelheid brengt, wordt opgeslagen in een hydrau-lische zuigeraccumulator. Hierdoor is bespaard op de installatiekosten.
In de meeste gevallen wordt bij een achtbaan de trein naar een bepaalde hoogte gebracht waarna de snelheid wordt opgebouwd door de trein over een steil gedeelte naar beneden te laten rijden. Bij de motorbike wordt de gewenste snelheid echter bereikt door de trein in horizontale richting te versnellen met behulp van een lier. Dit resulteert in een startsnelheid van 72 km/u tot 90 km/u, afhankelijk van de uitvoering.
Het treintje wordt aangedreven met behulp van een lier en een kabel die door twee kabelschijven wordt geleid en met beide uiteinden op een trommel is gemonteerd. Ook de ‘pusher car’ is aan deze kabel bevestigd. De pusher car neemt de trein mee tijdens de lancering én biedt de mogelijkheid voor een gecontroleerde stop in geval van calamiteiten.
De ‘Motorbike launch coaster’ is een pretparkattractie waarbij de bezoeker over de baan gaat alsof hij op een motor rijdt.
Energieopslag
De liertrommel is ingebouwd in een frame dat met pennen aan de onderkant van de baan is gemonteerd. Voor de aandrijving van de liertrommel heeft Vekoma gekozen voor een secundair geregelde aandrijving. Een belangrijke reden om hiervoor te kiezen is dat dit soort aandrijvingen de mogelijkheid biedt om hydraulische energie op te slaan in een zuigeraccumulator die is aangesloten op het constante druknet.
De tijd die nodig is om de trein te versnellen bedraagt ongeveer 4 s, terwijl de rit zelf minimaal 70 s duurt. Dat betekent dat tijdens de rit ruim een minuut beschikbaar is om de hydraulische zuigeraccumulator te vullen op een relatief laag vermogen. De accu heeft is aan de gaszijde aangesloten op twaalf stikstofflessen. De variatie van het gasvolume is klein, resulterend in een relatief kleine drukvariatie in de persleiding van het systeem. Tijdens de versnelling van de pusher car, waarbij een groot vermogen uit het accu-systeem wordt onttrokken, zal de druk niet te veel dalen.
Het vullen van de accumulator gebeurt op twee manieren: door gebruik te maken van de energie die vrijkomt tijdens het afremmen van de pusher car en door middel van twee pompen. |
|