De energofielen De energofielen
Ecologie en duurzame energie beslaan een breed toepassingsveld, gaande van hergebruik van materialen en machineonderdelen over isolatie; elektronica voor meten en sturen; tot en met de allernieuwste snufjes van de laatste spitstechnologie .
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Volkswagen Golf Blue-e-motion

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De energofielen -> Vervoer
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bekaert
Site Admin


Geregistreerd op: 28 Feb 2010
Berichten: 274
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: 05-05-2010 09:45:05    Onderwerp: Volkswagen Golf Blue-e-motion Reageren met citaat

Volkswagen Golf Blue-e-motion: 100% elektrischVolkswagen Golf Blue-e-motion: 100% elektrisch



Vandaag presenteert Volkswagen de conceptcar Golf Blue-e-motion aan de Duitse bondskanselier Angela Merkel. De 100 procent elektrisch aangedreven auto moet in 2013 op de markt verschijnen, naast de hybride Golf.
De elektrische Golf Blue-e-motion heeft als doelgroep forensen en dienstverleners die dagelijks toekomen met een bereik van 150 km; dan moeten de lithium-ion accu’s (met een capaciteit van 26,5 kWh) namelijk weer opgeladen worden. De maximale snelheid van de auto is 140 km/u. Vanuit stilstand wordt de 100 km/u bereikt in 11,8 seconden.
Het is geen probleem om het immer beschikbare koppel van 270 Nm regelmatig aan te spreken. Volkswagen heeft de aandrijving zo ontworpen dat er altijd voldoende vermogen beschikbaar is. Je kunt met de Golf Blue-e-motion namelijk ‘coasten’ of ‘sailen’: de wagen laten ‘uitrijden’ door de voet van het ‘gas’pedaal te halen, waardoor de motor wordt losgekoppeld van de rest van de aandrijving. Tegelijkertijd wordt de batterij weer opgeladen mocht de rem worden ingedrukt.
De aandrijving is een geïntegreerd geheel. De elektromotor, versnellingsbak, het differentieel, stroomomzetters, de oplaadmodule en het energiemanagement zitten alle voorin onder de motorkap. Dat bespaart flink wat gewicht: terwijl de accu’s samen 1.545 kg wegen ligt het totaalgewicht van de conceptcar slechts 205 kg boven dat van de reguliere Golf BlueMotion TDI met DSG. De batterijen zijn verdeeld over de middentunnel, achterbank en de kofferbak. Daardoor blijft 237 liter bagageruimte over.
Volgend jaar start een praktijkproef met 500 elektrische Golfs voor leaserijders, waarschijnlijk in Duitsland. Dit buurland wil in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Volkswagen-CEO Martin Winterkorn vraagt Merkel dan ook vaart te maken met voorzieningen om de oplaad-infrastructuur in 2013 klaar te hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De energofielen -> Vervoer Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum