De energofielen De energofielen
Ecologie en duurzame energie beslaan een breed toepassingsveld, gaande van hergebruik van materialen en machineonderdelen over isolatie; elektronica voor meten en sturen; tot en met de allernieuwste snufjes van de laatste spitstechnologie .
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Raadsels omgeven het zog van windturbines

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De energofielen -> Wind energie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bekaert
Site Admin


Geregistreerd op: 28 Feb 2010
Berichten: 274
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: 08-06-2010 15:58:34    Onderwerp: Raadsels omgeven het zog van windturbines Reageren met citaat



Op het testveld van ECN draaien vijf flinke windturbines. Die leveren via een dikke kabel stroom aan het openbaar net en via een dun draadje waardevolle meetgegevens aan de unit Windenergie van ECN. Met die meetgegevens doet onderzoeker Gerard Schepers soms verrassende ontdekkingen. “Hoe turbulenter de lucht die de windturbine nadert, hoe geringer het zog erachter is. Zoiets boeit mij mateloos.”

Het werkterrein van Schepers is de zogaerodynamica. Door energie aan de wind te onttrekken, daalt de snelheid van de luchtstroom, maar daar blijft het niet bij. Ook is de wind achter een turbine flink aan het kolken, zoals het schroefwater achter een schip kolkt dat het een lieve lust is. Schepers. “Dat er zog ontstaat achter de turbine is heel logisch. Maar als je die zog op microschaal gaat bekijken, kom je de ene verrassing na de andere tegen.

Bestudering van het zog van windturbines verveelt Schepers nog geen moment. Nee, hij hoeft er niet vaak voor naar het testveld. De meetgegevens komen via datakabel naar ECN in Petten, daar gaat hij ermee aan de slag. Dat is spelen met zijn grote geldschat. “Op dit testveld staan vijf grote machines (elk 2,5 MW) gewoon stroom te leveren aan het net. Daarnaast zijn ze redelijk behangen met meetinstrumenten, die hun gegevens naar geheugens van ECN sturen. En er staan drie masten met meteorologische instrumenten, die hetzelfde doen. Dit gaat dag en nacht door, al vijf jaar, onvermoeibaar. Er zijn genoeg fraaie testvelden in de wereld. Maar geen heeft zo’n gigantische database met meetgegevens. Dat is voor turbine- en windparkonderzoek een fortuin waard.”

Waarom eigenlijk een testveld exploiteren als er genoeg windparken zijn van stroomleveranciers? Omdat de manager van elk park geacht wordt zoveel mogelijk stroom uit de wind te halen, zonder schade of uitval van de machines. Dat commerciële gebruik wringt met onderzoekstaken, waarbij je nog wel eens dicht bij de grens van het toelaatbare wilt opereren. “Soms wil ik een experiment doen waarvan ik zeker weet dat een windparkbeheerder mij dat nooit en te nimmer zou toestaan. Nu word ik alleen tegengehouden door de garantieregeling van fabrikant Nordex. En zelfs daar wil ik aan knagen,” grijnst Schepers.

Bron en volledige persbericht: www.ecn.nl/nl/nieuws/newsletter-nl/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De energofielen -> Wind energie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum